בהגווד גיטה - 8.21

אַוְיַקְתוֹ 'קְשַׁרַה איתְי אוּקְתַס  תַם אָהוּהּ פַּרַמָאםּ גַתים יַםּ פְּרָאפְּיַה נַה ניוַרְתַנְתֵא  תַד דְהָאמַה פַּרַמַםּ מַמַה

אַוְיַקְתַהּ—בלתי נגלה; אַקְשַׁרַהּ—מושלם; איתי—כך; אוּקְתַהּ—מתואר; תַם—שהוא; אָהוּהּ—אמרו; פַּרַמָאם—העליון; גַתים—היעד; יַם—זה שאליו; פְּרָאפְּיַה—מגיעים; נַה—לעולם לא; ניוַרְתַנְתֵא—חוזרים; תַת—זה; דְהָאמַה—המשכן; פַּרַמַם—העליון; מַמַה—שלי.

תרגום

זה אשר הוֵדָאנְתים מתארים כבלתי נגלה ומושלם, אשר ידוע כיעד העליון, אותו מקום שהמגיע אליו לא שב ממנו עוד לעולם — זהו משכני העליון.

התעמקות

משכנו העליון של האל האישי העליון, קְרּישְׁנַּה, מתואר בבְּרַהְמַה-סַמְּהיתָא כצ'ינְתָאמַנּי-דְהָאמַה, מקום שבו מתגשמות המשאלות כולן. משכן זה, אשר ידוע כגוֹלוֹקַה וְרּינְדָאוַנַה, מלא כולו בארמונות עשויים מאבן משאלות. העצים שם הם עצי משאלה שמספקים שלל מאכלים, לפי דרישה, והפרות הן פרות סוּרַבְּהי, שמניבות חלב ללא גבול. מאות ורבבות אלות מזל (לַקְשְׁמִיות) משרתות שם את האל, שנקרא גוֹוינְדַה, האל הראשוני, וסיבת כל הסיבות. האל נוהג לנגן בחלילו (וֵנּוּםּ קְוַנַּנְתַם). דמותו הנשגבת היא המצודדת מכול בעולמות כולם — עיניו הן כעלעלי פרח הלוטוס וגון גופו כצבע הענן. יפי תארו עולה על זה של אלפי קופידונים. הוא עוטה מלבוש זהוב, הוא עונד זר פרחים לצווארו, ונוצת טווס נעוצה בשיערו. בבְּהַגַוַד-גִיתָא קְרּישְׁנַּה רק מרמז על משכנו האישי, גוֹלוֹקַה וְרּינְדָאוַנַה, הכוכב העליון בממלכה הרוחנית. מכל מקום, בבְּרַהְמַה-סַמְּהיתָא מצוי תיאור נרחב שלו. בספרות הוֵדית (קַטְהַה אוּפַּנישַׁד 1.3.11) נאמר שדבר אינו נעלה ממשכנו של אלוה עליון, ושמשכן זה הוא היעד העליון (פּוּרוּשָׁאן נַה פַּרַםּ קינְֿצ'ית סָא קָאשְׁטְהָא סָא פַּרָא גַתיהּ). מי שמגיע אליו לא שב עוד לעולם החומרי. משכנו העליון של קְרּישְׁנַּה ניחן באיכותו של קְרּישְׁנַּה ואינו שונה מקְרּישְׁנַּה עצמו. וְרּינְדָאוַנַה, אשר מצויה עלי אדמות, תשעים מיילים דרומית מזרחית לדלהי, היא העתק של אותה גוֹלוֹקַה וְרּינְדָאוַנַה עילית שבשמיים הרוחניים. חבל ארץ זה, אשר ידוע כוְרּינְדָאוַנַה ומשתרע על 84 מיילים מרובעים במחוז מַתְהוּרָא שבהודו, מהווה את מקום שעשועיו של קְרּישְׁנַּה בשעה שהוא יורד לאדמה.