בהגווד גיטה - 6.35

אַסַמְּשַׂיַםּ מַהָא-בָּאהוֹ  מַנוֹ דוּרְניגְרַהַםּ צַ'לַם אַבְּהְיָאסֵנַה תוּ קַוּנְתֵיַה  וַיְרָאגְיֵנַּה צַ'ה גְרּיהְיַתֵא

שְׂרִי-בְּהַגַוָאן אוּוָאצַ'ה—האל אמר; אַסַמְּשַׂיַם—ללא ספק; מַהָא-בָּאהוֹ—הו גיבור חיל; מַנַהּ—המיינד; דוּרְניגְרַהַם—קשה להכנעה; צַ'לַם—חסר מנוח; אַבְּהְיָאסֵנַה—על ידי תרגול; תוּ—אולם; קַוּנְתֵיַה—הו בן-קוּנְתִי; וַיְרָאגְיֵנַּה—על ידי פרישות; צַ'ה—גם; גְרּיהְיַתֵא—נשלט.

תרגום

שְׂרִי קְרּישְׁנַּה אמר: הו בן קוּנְתִי גיבור חיל, קשה אמנם לרסן את המיינד חסר המנוח, אולם הדבר אפשרי על ידי תרגול הולם והתנתקות.

התעמקות

האל מסכים אמנם עם דבריו של אַרְג'וּנַה לגבי הקושי שבריסון המיינד העיקש, אולם מסביר שזה אפשרי על ידי תרגול והתנתקות. ומהו תרגול זה? איש בתקופתנו אינו מסוגל לעמוד בכללים נוקשים כגון התגוררות במקום קדוש, מיקוד המיינד בנשמת-העל, ריסון החושים והמיינד, התנזרות ממין, התבודדות, וכו'. מכל מקום, תרגול תודעת קְרּישְׁנַּה מעסיק את האדם בתשעה סוגי שירות לאל. השמיעה על אודות קְרּישְׁנַּה מהווה את הראשון והחשוב מכל סוגי השירות הללו. זו שיטה נשגבת ורבת כוח לטיהור המיינד מכל תפיסה מוטעית. ככל שמרבים ושומעים, כך מוסיפים ומזדככים ונוטשים כל זיקה לדברים שמרחיקים את המיינד מקְרּישְׁנַּה. קל מאוד ללמוד וַיְרָאגְיַה בשעה שהמיינד מנוּע מפעילות שאינה מוקדשת לקְרּישְׁנַּה. וַיְרָאגְיַה פירושה התנתקות מהחומרי והעסקת המיינד ברוחני. ההתנתקות הרוחנית האימפרסונליסטית קשה יותר מהתקשרותו של המיינד למעשיו של קְרּישְׁנַּה. זה מעשי מאוד, שהרי על ידי שמיעה על קְרּישְׁנַּה מתקשרים מוכנית לרוח העליונה. התקשרות שכזו נקראת פַּרֵשָׂאנוּבְּהֻוּתי, סיפוק רוחני. זה דומה לתחושת הסיפוק שחש אדם רעב עם כל בליעה. סיפוקו וכוחו גדלים כשהוא מוסיף ואוכל. דומה לזה סיפוקו של מי שמתרגל שירות מסור וחש סיפוק נשגב כשתודעתו מתנתקת ממטרות חומריות. זה כמו לרפא מחלה באמצעות טיפול הולם ותזונה נכונה. שמיעה על מעשיו הנשגבים של קְרּישְׁנַּה מהווה את הטיפול היעיל לנפש המטורפת, ואכילת מזון שהוגש כמנחה לקְרּישְׁנַּה מהווה תזונה מתאימה לחולה המתייסר. טיפול זה הוא התהליך של תודעת קְרּישְׁנַּה.