בְּהוֹקְתָארַםּ יַגְ'נַֿה-תַפַּסָאםּ סַרְוַה-לוֹקַה-מַהֵשְׂוַרַם סוּהְרּידַםּ סַרְוַה-בְּהֻוּתָאנָאםּ גְ'נָֿאתְוָא מָאםּ שָׂאנְתים רּיצְ'צְ'הַתי
בְּהוֹקְתָארַם—הנהנה; יַגְ'נַֿה—מההקרבות; תַפַּסָאם—ומהסיגופים; סַרְוַה-לוֹקַה—של כל הכוכבים והאלים למחצה; מַהַה-אִישְׂוַרַם—האל העליון; סוּ-הְרּידַם—המיטיב; סַרְוַה—של כל; בְּהֻוּתָאנָאם—ישויות החיים; גְ'נָֿאתְוָא—ביודעו; מָאם—שאני (קְרּישְׁנַּה); שָׂאנְתים—שחרור ממכאובי הסבל החומרי; רּיצְ'צְ'הַתי—משיג.
תרגום
מי שמודע לי כליל, ויודע שאני הוא הנהנה העליון בהקרבות ובסיגופים, שליטם העליון של כל הכוכבים והאלים למחצה, ומיטיבן ומשענתן של כל ישויות החיים, מגיע לשלום ולשלווה ומשתחרר ממכאובי הסבל החומרי כולם.
הנשמות המותנות בשבי האשליה מחפשות תמיד שלום ושלווה בעולם החומרי. אלא שהן אינן יודעות את הנוסחה לשלום, שמוצגת כאן. הטובה שבנוסחאות השלום היא פשוטה עד מאוד: מעשיו של האדם כולם צריכים להתבצע לתענוגו של קְרּישְׁנַּה. על הכול להתקדש לשירותו הנשגב, שהרי הוא אדון כל הכוכבים והאלים למחצה. אף לא אחד גדול ממנו; הוא גדול אף מגדולי האלים למחצה — בְּרַהְמָא ושׂיוַה. בוֵדות (שְׂוֵתָאשְׂוַתַרַה אוּפַּנישַׁד 6.7) הוא מתואר כתַם אִישְׂוַרָאנָּאםּ פַּרַמַםּ מַהֵשְׂוַרַם. בהשפעת האשליה מנסות ישויות החיים לשלוט בסובב אותן, אף שלמעשה הן נשלטות בידי אונו החומרי של האל. האל הוא אדון הטבע החומרי, ומבלי להבין עובדות פשוטות אלה, לא ייתכן שלום — לפרט ולכלל. זהו מובנה של תודעת קְרּישְׁנַּה: קְרּישְׁנַּה הוא השליט העליון, ושאר ישויות החיים, לרבות גדולי האלים למחצה, כולם כפופים לו. לכן שלום אמיתי אפשרי רק בתודעת קְרּישְׁנַּה מושלמת. הפרק החמישי מהווה הסבר מעשי לתודעת קְרּישְׁנַּה, שידועה באופן כללי כקַרְמַה-יוגה. ניתנת כאן תשובה לשאלה הספקולטיבית כיצד יכולה קַרְמַה-יוגה להביא לגאולה. פעילות בתודעת קְרּישְׁנַּה פירושה פעילות שמושתתת על הידע המושלם שאלוהים הוא השליט. פעילות כזו אינה שונה מידע נשגב. בְּהַקְתי-יוגה נחשבת לתודעת קְרּישְׁנַּה ישירה, בעוד שגְ'נָֿאנַה-יוגה נחשבת לנתיב שמוביל לבְּהַקְתי-יוגה. תודעת קְרּישְׁנַּה פירושה לפעול מתוך מודעות מלאה ליחסים עם העליון המוחלט, ושלמותה של תודעה זו מתבטאת בידע מושלם על קְרּישְׁנַּה, האל האישי העליון. הנשמה הטהורה היא חלקיק של אלוהים ומשרתת נצחית שלו. בגלל התשוקה לשלוט במָאיָא (אשליה), היא באה במגע עם מָאיָא, וזו גם הסיבה לאינסוף מצוקותיה. כל עוד היא קשורה עם חומר, היא נאלצת לפעול במישור צרכיה החומריים. מכל מקום, בכוחה של תודעת קְרּישְׁנַּה לרומם אותה לחיים רוחניים, גם בעודה בתחומי החומר; באמצעות תרגול בעולם החומרי מתעורר הקיום הרוחני. ככל שמתקדמים יותר, כך מתרופפת יותר אחיזת החומר. האל אינו מפלה ולא נוטה לאיש. הכול תלוי במידת יישומו של האדם את חובותיו בתודעת קְרּישְׁנַּה. תרגול זה מסייע לו לרסן את חושיו כליל ולכבוש את השפעתם של תשוקה וכעס. מי שיציב בתודעת קְרּישְׁנַּה ושולט ביצרים הנזכרים לעיל, שרוי למעשה בנשגב, בבְּרַהְמַה-נירְוָאנַּה. היוגה המיסטית בת שמונת השלבים נכללת מוכנית בתודעת קְרּישְׁנַּה, שהרי מטרתה הסופית מושגת. על ידי תרגול יַמַה, נייַמַה, אָסַנַה, פְּרָאנָּאיָאמַה, פְּרַתְיָאהָארַה, דְהָארַנָּא, דְהְיָאנַה וסַמָאדְהי מושגת התקדמות הדרגתית כלשהי, אלא שאלה בסך הכול שלבים מכינים לשירות מסור, שלבדו יכול להעניק שלווה ושלום לאדם, ומהווה את שלמות החיים העליונה. בזאת מסתיימות התעמקויות בְּהַקְתיוֵדָאנְתַה בפרק החמישי של שְׂרִימַד בְּהַגַוַד-גִיתָא שדן בקַרְמַה-יוגה, פעילות בתודעת קְרּישְׁנַּה.