בהגווד גיטה - 4.8

פַּריתְרָאנָּאיַה סָאדְהֻוּנָאםּ  וינָאשָׂאיַה צַ'ה דוּשְׁקְרּיתָאם דְהַרְמַה-סַמְּסְתְהָאפַּנָארְתְהָאיַה  סַמְבְּהַוָאמי יוּגֵא יוּגֵא

פַּריתְרָאנָּאיַה—למען הצלה; סָאדְהֻוּנָאם—של הצדיקים; וינָאשָׂאיַה—למען ההכחדה; צַ'ה—ו-; דוּשְׁקְרּיתָאם—של הכופרים; דְהַרְמַה—של עקרונות הדת; סַמְּסְתְהָאפַּנַה-אַרְתְהָאיַה—על מנת לכונן מחדש; סַמְבְּהַוָאמי—אני מופיע; יוּגֵא יוּגֵא—עידן אחר עידן.

תרגום

כדי לגאול את הצדיקים ולהכחיד את הרשעים, וכן כדי לשוב ולכונן את עקרונות הדת, אני עצמי מופיע עידן אחר עידן.

התעמקות

לפי הבְּהַגַוַד-גִיתָא, סָאדְהוּ (אדם קדוש) הוא מי שמודע לקְרּישְׁנַּה. גם אם נראה שאינו מקיים את כללי הדת, אם הוא מודע כולו לקְרּישְׁנַּה, הרי שהוא סָאדְהוּ. לעומת זאת, דוּשְׁקְרּיתָאם הוא מי שאינו מעוניין בתודעת קְרּישְׁנַּה. הדוּשְׁקְרּיתָאם, הרשעים, גם אם הם מתהדרים בהשכלה ארצית, מתוארים כסכלים וכנחותים באדם. לעומתם, מי שמודע כולו לקְרּישְׁנַּה נחשב לסָאדְהוּ, אפילו אם אינו מלומד או בן תרבות. האל אינו חייב לבוא ולהכחיד את הרשעים בעצמו, כמו במקרה של רָאוַנַּה וקַמְּסַה. רבים הם באי-כוחו שמסוגלים לבצע את המלאכה. מכאן שהופעתו נועדה בעיקרה לענג את דְבֵקיו הטהורים, שנרדפים תמיד בידי הלא דְבֵקים. רשע נכון להציק לדָבֵק, גם אם הוא בן משפחתו. הירַנְּיַקַשׂיפּוּ לא היסס לרדוף את בנו שלו, פְּרַהְלָאדַה מַהָארָאגַ'ה. וקַמְּסַה רדף את אחותו דֵוַקִי ואת בעלה וַסוּדֵוַה, רק בגלל שהיו הוריו של קְרּישְׁנַּה. לכן הופעתו של קְרּישְׁנַּה נועדה במיוחד להצלת דֵוַקִי ולא להריגת קַמְּסַה, אף ששתיהן התבצעו בו זמנית. משום כך נאמר כאן שהאל מופיע בהתגלויות שונות כדי לגאול את הדְבֵקים ולהכחיד את הרשעים. הפסוקים (מַדְהְיַה 20.263-264) מצַ'יְתַנְיַה-צַ'ריתָאמְרִּתַה של קְרּישְׁנַּדָאסַה קַוירָאגַ'ה מתמצתים את עקרונות ההתגלות: סְרּישְׁטי-הֵתוּ יֵאי מֻוּרְתי פְּרַפַּנְֿצֵ'א אַוַתַרֵא סֵאי אִישְׂוַרַה-מֻוּרְתי 'אַוַתָארַה' נָאמַה דְהַרֵא מָאיָאתִיתַה פַּרַוְיוֹמֵא סַבָּארַה אַוַסְתְהָאנַה וישְׂוֵא אַוַתַרי' דְהַרֵא 'אַוַתָארַה' נָאמַה "האַוַתָארַה, התגלות אלוה, יורד מממלכת אלוהים ומתגלה בעולם החומרי. דמות זו של האל נקראת התגלות, או אַוַתָארַה. התגלויות אלה מקומן בעולם הרוחני, בממלכת אלוהים. בשעה שאלה יורדות עלי אדמות הן מקבלות את השם אַוַתָארַה." האַוַתָארים נחלקים לסוגים שונים, כגון פּוּרוּשָׁאוַתָארים, גוּנָּאוַתָארים, לִילָאוַתָארים, שַׂקְתְי-אָוֵשַׂה אַוַתָארים, מַנְוַנְתַרַה-אַוַתָארים ויוּגָאוַתָארים — אלה מופיעים ברחבי היקום על פי לוח זמנים קבוע. מכל מקום, קְרּישְׁנַּה הוא אלוה הראשוני, המקור לאַוַתָארים כולם. הוא מופיע כדי להפיג את חרדתם של דְבֵקיו הטהורים, שמתאווים לראותו בעלילותיו המקוריות בוְרּינְדָאוַנַה. מכאן שסיפוק הדְבֵקים הטהורים מהווה את מטרתו העיקרית של קְרּישְׁנַּה אַוַתָארַה. האל אומר שהוא יורד לכדור הארץ בכל עידן ועידן. פירושו של דבר שהוא מתגלה גם בתקופת קַלי. בשְׂרִימַד-בְּהָאגַוַתַם נאמר ששְׂרִי צַ'יְתַנְיַה מַהָאפְּרַבְּהוּ הוא התגלותו לתקופה הנוכחית. הוא הפיץ את הסגידה לקְרּישְׁנַּה באמצעות תנועת הסַנְֹקִירְתַנַה (זמרת השמות הקדושים בציבור). הוא הפיץ בעצמו תודעת קְרּישְׁנַּה ברחבי הודו, אולם ניבא שתנועת הסַנְֹקִירְתַנַה תופץ בעולם כולו — מכפר לכפר ומעיר לעיר. חלקם הטמיר ביותר של ספרי הקודש, כגון האוּפַּנישַׁדות, המַהָאבְּהָארַתַה והבְּהָאגַוַתַם, מתארים את שְׂרִי צַ'יְתַנְיַה כהתגלות של קְרּישְׁנַּה, האל, אלא שהם מתארים אותו בצורה חשאית ולא במישרין. דְבֵקיו של קְרּישְׁנַּה נמשכים מאוד אחר תנועת הסַנְֹקִירְתַנַה של שְׂרִי צַ'יְתַנְיַה. בהתגלות זו האל אינו הורג את הרשעים, אלא גואל אותם בחסדו נטול הסיבה.