בהגווד גיטה - 2.29

אָשְׂצַ'רְיַה-וַת פַּשְׂיַתי קַשְׂצ'יד אֵנַם   אָשְׂצַ'רְיַה-וַד וַדַתי תַתְהַיְוַה צָ'אנְיַהּ אָשְׂצַ'רְיַה-וַץ' צַ'יְנַם אַנְיַהּ שְׂרּינּוֹתי   שְׂרוּתְוָאפְּי אֵנַםּ וֵדַה נַה צַ'יְוַה קַשְׂצ'ית

אָשְׂצַ'רְיַה-וַת—כמופלאה; פַּשְׂיַתי—רואה; קַשְׂצ'ית—מישהו; אֵנַם—את הנשמה הזו; אָשְׂצַ'רְיַה-וַת—כמופלאה; וַדַתי—מתאר; תַתְהָא—כך; אֵוַה—אכן; צַ'ה—גם; אַנְיַהּ—אחר; אָשְׂצַ'רְיַה-וַת—כמופלאה; צַ'ה—גם; אֵנַם—אודות הנשמה הזו; אַנְיַהּ—אחר; שְׂרּינּוֹתי—שומע; שְׂרוּתְוָא—לאחר ששמע; אַפּי—אפילו; אֵנַם—אודותיה; וֵדַה—מבין; נַה—לעולם לא; צַ'ה—ו-; אֵוַה—אכן; קַשְׂצ'ית—מישהו.

תרגום

ישנם שחושבים את הנשמה למופלאה, ישנם שמתארים אותה כמופלאה, וישנם ששומעים על אודותיה בפליאה. אולם ישנם כאלה שגם לאחר ששמעו על אודותיה אינם מסוגלים להבינה.

התעמקות

מאחר שהגִיתוֹפַּנישַׁד מבוססת בעיקרה על עקרונות האוּפַּנישַׁדות, אין זה מפתיע שפסוק דומה מצוי גם בקַטְהַה אוּפַּנישַׁד (1.2.7): שְׂרַוַנַּיָאפּי בַּהוּבְּהיר יוֹ נַה לַבְּהְיַהּ   שְׂרּינְּוַנְתוֹ 'פּי בַּהַווֹ יַםּ נַה וידְיוּהּ אָשְׂצַ'רְיוֹ וַקְתָא קוּשַׂלוֹ 'סְיַה לַבְּדְהָא   אָשְׂצַ'רְיוֹ 'סְיַה גְ'נָֿאתָא קוּשַׂלָאנוּשׂישְׁטַהּ אכן מופלאה מאוד העובדה שנשמה מזערית מצויה בגופה של חיה אדירת ממדים, בגופו של עץ בניאן גדול, כמו גם בחיידקים מיקרוסקופיים, שמיליונים מהם מהווים יחדיו סנטימטר מעוקב אחד. אנשים מעוטי ידע, או מי שאינם רגילים לחיי פשטות וצנע, אינם מסוגלים להבין את פלאיו של ניצוץ הרוח הייחודי, אפילו אם ישמעו על אודותיו מבר הסמכא העליון, שהקנה ידע גם לבְּרַהְמָא, ישות החיים הראשונה ביקום. האנשים בתקופתנו שבויים רובם בתפיסת חיים חומרית, ואינם מסוגלים לדמיין אפילו כיצד הופך חלקיק מזערי שכזה לגדול כל כך, או לקטן כל כך. הנשמה מופלאה מעצם מהותה, כמו בתיאורים על אודותיה. באשליית האנרגיה החומרית האנשים שקועים כליל ברדיפה אחר עינוג חושים, ללא כל זמן להגשמה עצמית. זאת אף על פי שללא הבנה עצמית, מעשיהם כולם מסתכמים בתבוסה במאבק לקיום. כמובן, ייתכן שאינם מכירים בערכה של חשיבה על הנשמה, שמביאה לפתרון המצוקות החומריות כולן. לעומתם, ישנם אנשים שנוטים דווקא לשמוע על הנשמה, ואף משתתפים בהרצאות בחברה טובה, אלא שלעתים, בגלל בערות, הם מוּלכים שולל וטועים לחשוב שהנשמה הייחודית זהה לנשמת-העל, לרבות בגודלה. נדיר מאוד אותו אדם שמבין על בוריים את מעמדה של נשמת-העל, מעמד הנשמה המזערית, תפקודיהם השונים, יחסיהם ההדדיים ושאר הפרטים, חשובים כפעוטים. נדיר עוד יותר הוא מי שיודע להפיק תועלת אמיתית מידע כזה ולתאר את מעמדה של הנשמה, על היבטיה השונים. מכל מקום, מי שמסוגל להבין את הנשמה, חייו הוכתרו בהצלחה. מכל התהליכים להבנת העצמי, הקל ביותר הוא קבלת פסוקי הבְּהַגַוַד-גִיתָא, שאותם אמר גדול בני הסמכא, שְׂרִי קְרּישְׁנַּה, כמו שהם, מבלי לסטות לתפיסות אחרות. אולם כדי לקבל את קְרּישְׁנַּה כאל האישי העליון, דרושים גם לא מעט הקרבה וסיגופים, בחיים אלה או בקודמים. מכל מקום, רק בחסדו נטול הסיבה של דָבֵק טהור אפשר לדעת את קְרּישְׁנַּה כמו שהוא.