בהגווד גיטה - 13.25

דְהְיָאנֵנָאתְמַני פַּשְׂיַנְתי  קֵצ'יד אָתְמָאנַם אָתְמַנָא אַנְיֵא סָאנְֹקְהְיֵנַה יוֹגֵנַה  קַרְמַה-יוֹגֵנַה צָ'אפַּרֵא

דְהְיָאנֵנַה—באמצעות מדיטציה; אָתְמַני—בעצמי; פַּשְׂיַנְתי—רואים; קֵצ'ית—אחדים; אָתְמָאנַם—את נשמת-העל; אָתְמַנָא—באמצעות המיינד; אַנְיֵא—אחרים; סָאנְֹקְהְיֵנַה—של דיון פילוסופי; יוֹגֵנַה—באמצעות היוגה; קַרְמַה-יוֹגֵנַה—באמצעות עבודה שלא למען פירות הנאה; צַ'ה—גם; אַפַּרֵא—אחרים.

תרגום

אחדים מבחינים בנשמת-העל שבתוכם באמצעות הגות; אחרים באמצעות פיתוח ידע, וישנם שמבחינים בה באמצעות עבודה שלא למען פירות הנאה.

התעמקות

האל מסביר לאַרְג'וּנַה שבנוגע להגשמה עצמית, אפשר לחלק את הנשמות המותנות לשתי קבוצות. האתיאיסטים והספקנים הם מחוץ לתחומי ההבנה הרוחנית. לעומתם ישנם אלה שמאמינים בחיים רוחניים. אלה הם דְבֵקים חדורי תובנה, הוגי דעות, ומי שמתנזרים מפירות עמלם. אלה שמנסים לבסס את התפיסה המוניסטית, גם הם נחשבים בין האתיאיסטים. במילים אחרות, רק דְבֵקיו של אלוהים הם בעלי הבנה רוחנית אמיתית. זאת משום שהם מבינים שמעבר לעולם החומרי מצוי עולם רוחני, כמו גם האל האישי, שמתרחב לפַּרַמָאתְמָא, נשמת-העל שבכל אחד, ולאלוהות השורה בכול. ישנם, כמובן, אלה שמנסים להבין את האמת המוחלטת באמצעות פיתוח ידע. גם הם נחשבים בקבוצת המאמינים. חכמי תורת הסָאנְֹקְהְיַה מנתחים את העולם החומרי ומונים בו עשרים וארבעה יסודות, ואת הנשמה הייחודית מונים כיסוד העשרים וחמישה. כאשר הם מבינים שטבעה של הנשמה נשגב מן היסודות החומריים, או אז ביכולתם להבין שמעליה מצוי האל. הוא היסוד העשרים ושישה. גם אלה מגיעים בהדרגה למישור השירות המסור בתודעת קְרּישְׁנַּה. גם גישתם של המתנזרים מפירות עמלם היא נכונה, וגם הם זוכים להתקדם למישור השירות המסור. נאמר כאן שישנם אנשים בעלי תודעה טהורה שמנסים למצוא את נשמת-העל באמצעות הגות. כשהם מגלים את נשמת-העל שבתוכם, הם מתעלים לנשגב. אחדים מנסים להבין את הנשמה העליונה באמצעות פיתוח ידע, וישנם שמתרגלים הַטְהַה-יוגה, ומנסים לרַצות את האל במעשים ילדותיים.