בהגווד גיטה - 10.8

אַהַםּ סַרְוַסְיַה פְּרַבְּהַווֹ  מַתְתַהּ סַרְוַםּ פְּרַוַרְתַתֵא איתי מַתְוָא בְּהַגַ'נְתֵא מָאםּ  בּוּדְהָא בְּהָאוַה-סַמַנְויתָאהּ

אַהַם—אני; סַרְוַסְיַה—של הכול; פְּרַבְּהַוַהּ—מקור היצירה; מַתְתַהּ—ממני; סַרְוַם—הכול; פְּרַוַרְתַתֵא—נובע; איתי—כך; מַתְוָא—ביודעם; בְּהַגַ'נְתֵא—מתמסרים; מָאם—אליי; בּוּדְהָאהּ—מלומדים; בְּהָאוַה-סַמַנְויתָאהּ—בתשומת לב.

תרגום

אני מקור העולמות הרוחניים והחומריים כולם. הכול נובע ממני. החכמים אשר יודעים דבר זה לאשורו עוסקים בשירותי המסור וסוגדים לי בכל לבבם.

התעמקות

אותו מלומד שלמד את הוֵדות על בוריין וקנה ידע מבני סמכא כמו שְׂרִי צַ'יְתַנְיַה, ואף יודע כיצד ליישם ידע זה, מבין שקְרּישְׁנַּה הוא מקור הכול בעולם החומרי ובעולם הרוחני. ידיעתו הרבה מייצבת אותו בשירות מסור לאל. הפרשנויות האוויליות הרבות, והשוטים השונים, לא יטו אותו מדרכו לעולם. הספרות הוֵדית כולה מאששת שקְרּישְׁנַּה הוא מקורם של בְּרַהְמָא, שׂיוַה, ושאר האלים למחצה. באַתְהַרְוַה וֵדַה (גוֹפָּאלַה-תָאפַּנִי אוּפַּנישַׁד 1.24) נאמר, יוֹ בְּרַהְמָאנַּםּ וידַדְהָאתי פֻּוּרְוַםּ יוֹ וַי וֵדָאמְּשׂ צַ'ה גָאפַּיַתי סְמַה קְרּישְׁנַּה: "היה זה קְרּישְׁנַּה שהורה בראשית את הידע הוֵדי לבְּרַהְמָא, והוא שהפיצו בעבר." בנָארָאיַנַּה אוּפַּנישַׁד (1) נאמר, אַתְהַה פּוּרוּשׁוֹ הַה וַי נָארָאיַנּוֹ 'קָאמַיַתַה פְּרַגָ'אהּ סְרּיגֵ'יֵתי: "או אז חפץ נָארָאיַנַּה לברוא ישויות חיים." האוּפַּנישַׁד ממשיך: נָארָאיַנָּאד בְּרַהְמָא גָ'איַתֵא, נָארָאיַנָּאד פְּרַגָ'אפַּתיהּ פְּרַגָ'איַתֵא, נָארָאיַנָּאד אינְדְרוֹ גָ'איַתֵא, נָארָאיַנָּאד אַשְׁטַוּ וַסַווֹ גָ'איַנְתֵא, נָארָאיַנָּאד אֵקָאדַשַׂה רוּדְרָא גָ'איַנְתֵא, נָארָאיַנָּאד דְוָאדַשָׂאדיתְיָאהּ: "מנָארָאיַנַּה נולד בְּרַהְמָא, וכך גם המולידים השונים. ממנו נולדו גם אינְדְרַה, שמונת הוַסוּיים, אחד-עשר הרוּדְרות ושנים-עשר האָדיתים." אותו נָארָאיַנַּה הוא התרחבות של קְרּישְׁנַּה. באותן וֵדות נאמר, בְּרַהְמַנְּיוֹ דֵוַקִי-פּוּתְרַהּ: "קְרּישְׁנַּה, בנה של דֵוַקִי, הוא האל העליון." (נָארָאיַנַּה אוּפַּנישַׁד 4) עוד נאמר, אֵקוֹ וַי נָארָאיַנַּה אָסִין נַה בְּרַהְמָא נֵשָׂאנוֹ נָאפּוֹ נָאגְני-סוֹמַוּ נֵמֵא דְיָאו-אָפְּרּיתְהיוִי נַה נַקְשַׁתְרָאנּי נַה סֻוּרְיַהּ: "בראשית הבריאה היה רק האל, נָארָאיַנַּה. בְּרַהְמָא לא היה, גם לא שׂיוַה, גם לא מים, אש, ירח, לא שמיים וארץ, כוכבים בשמיים או שמש." (מַהָא אוּפַּנישַׁד 1.2) באותו ספר נאמר גם ששׂיוַה נולד ממצחו של האל. הוֵדות מסבירות שאותו אל, בוראם של בְּרַהְמָא ושׂיוַה, הוא מושא הסגידה העליון. בחלק המוֹקְשַׁה-דְהַרְמַה של המַהָאבְּהָארַתַה קְרּישְׁנַּה אומר, פְּרַגָ'אפַּתיםּ צַ'ה רוּדְרַםּ צָ'אפְּי  אַהַם אֵוַה סְרּיגָ'אמי וַי תַוּ הי מָאםּ נַה ויגָ'אנִיתוֹ  מַמַה מָאיָא-וימוֹהיתַוּ "האבות הקדומים, שׂיוַה ואחרים — כולם נוצרו בידי, אף שאינם יודעים זאת, כיוון שהם מכוסים באוני המשלה." בוַרָאהַה פּוּרָאנַּה נאמר, נָארָאיַנַּהּ פַּרוֹ דֵוַס  תַסְמָאג' גָ'אתַשׂ צַ'תוּרְמוּקְהַהּ תַסְמָאד רוּדְרוֹ 'בְּהַוַד דֵוַהּ  סַה צַ'ה סַרְוַה-גְ'נָֿתָאםּ גַתַהּ "נָארָאיַנַּה הוא האל. ממנו נולד בְּרַהְמָא, ומבְּרַהְמָא נולד שׂיוַה." קְרּישְׁנַּה הוא מקור כל הולדה. הוא נקרא הסיבה הראשונית לכול. הוא אומר, "אני המקור לכול, שהרי הכול נוצר ממני. הכול כפוף לי; איש אינו נעלה ממני." קְרּישְׁנַּה הוא השליט העליון, ואין אחר מלבדו. מי שמבין כל זאת בהדרכתם של מורה רוחני והספרות הוֵדית, הוא מלומד באמת. אדם כזה משקיע את אונו כולו בתודעת קְרּישְׁנַּה. מי שלעומת זאת אינם בקיאים במדע של קְרּישְׁנַּה, הם סכלים גמורים. רק כאלה חושבים את קְרּישְׁנַּה לאדם רגיל. אל לו למי שמודע לקְרּישְׁנַּה להתבלבל מבורים שכאלה; עליו להוסיף ולהתקדם בתודעת קְרּישְׁנַּה בהחלטיות וביציבות ולהימנע מכל ביאור או פרשנות בלתי מוסמכים לבְּהַגַוַד-גִיתָא.