בהקטיוֵדָאנְתַה סְוָאמי

בהקטיוֵדָאנְתַה סְוָאמי

בקיץ 1896 בכלכותה אשר במזרח הודו, נולד אַבְּהַי צַ'רַן דֵה. אחיו הרוחניים כינו אותו בהקטיוֵדָאנְתַה עקב מסירותו לעניין האלוהי, השכלתו, וכישוריו הפואטיים. יותר מאוחר תלמידיו כינו אותו שְׂרִילַה פרבהופאדה. הוא ידוע בעולם כאחד מגדולי מוריה הרוחניים של הודו של העת החדשה, שהפגיש את אנשי המערב עם התאיזם המקורי של הודו – התפיסה המונותיאיסטית של מסירות ואהבה לאישיות העליונה.

בשנת 1922 אַבְּהַי הצעיר פגש את שְׂרִילַה בהקטיסידְדְהָאנְתַה סַרַסְוַתי, מגדולי המורים הרוחניים של אותה התקופה. המורה זיהה פוטנציאל רב בצעיר שישב מולו. הוא ביקש מאַבְּהַי לשחרר את האוצרות הרוחניים של הודו מהתפיסות ההינדיות המצמצמות, ולהפוך אותם לנחלת כלל העולם.
אַבְּהַי, אשר באותם ימים השתייך לחסידיו של גנדי, סבר שכל עוד להודו אין עצמאות לאומית, מהלך כזה אינו רלוונטי, שכן מי יקשיב למסר הרוחני ההודי. המורה הסביר שרוחניות אינה קשורה לדת וללאום, כי אם אוניברסלית היא.

בשנת 1947 הודו השיגה את עצמאותה, אך מחיר הדמים במלחמה היה נורא. הדם הרב שנשפך, והעובדה שצבע דם המוסלמי אינו שונה מצבע דם ההינדי – חיזקו את אמונו של אַבְּהַי בנחיצות ברוחניות מטאפיזית והוא נזכר ברוחניות האוניברסלית שלימד בהקטיסידְדְהָאנְתַה סַרַסְוַתי, מורו הרוחני.

ב-1965, כאשר היה בן 69, הצליח שְׂרִילַה פרבהופאדה (אַבְּהַי צַ'רַן) לעלות, חסר פרוטה, עם מזוודה עמוסה בספריו, על אניית מסע שעשתה את דרכה מהודו לניו יורק. לאחר הפלגה מפרכת שארכה כחודש ובמהלכה חווה שני התקפי לב, הוא הגיע לאמריקה בכדי להגשים את בקשתו של מורו הרוחני. בקשה אשר ליוותה אותו מעל ארבעה עשורים.

בתוך 4 שנים בלבד הקים פרבהופאדה 24 מרכזים ברחבי אמריקה הצפונית, ובתריסר השנים מאז הגיעו למערב ועד אשר עזב את עולמנו, פתח 108 מרכזים בכל רחבי העולם. כך יסד שְׂרִילַה פרבהופאדה את מה שידוע כעת בעולם כתנועת הרא קרישנה. אך ברכתו הגדולה ביותר של שְׂרִילַה פרבהופאדה לעולם הם כתביו אשר לא יסולאו בפז.
פרבהופאדה כתב, תרגם והוציא לאור עשרות ספרים וכתבי עת הנושאים את המסר הרוחני. כתביו תורגמו לכל שפות העולם ומהווים השראה וברכה עצומה לאנשים רבים בתבל.
עבודתו הספרותית הגדולה ביותר היתה השרימד בהאגותם (בְּהָאגַוַתה פּוּרָאנַה): 12 ספרים המהווים את לב-ליבה של פילוסופית הבהקטי, הדנה בטבע האדם והאלוהות וכיצד לפתח אהבה טהורה לאל העליון ולכל ברואיו.
את היצירה הסנסקריטית המופלאה הזו, פרבהופאדה תרגם לאנגלית, והוסיף את התעמקויותיו וביאורו לכתוב, בהסתמכו על גדולי המחשבה של העת העתיקה שהלכו בדרך הבהקטי.
אנשים השואפים לשלמות רוחנית המשוחררת מכל מניע אנוכי ומכל הגדרה חומרית לחייהם, המחפשים מטרה ומשמעות עמוקה לחייהם, יהיו אסירי תודה על הידע הנשגב אותו הביא למערב. באתר זה, תוכלו למצוא את כתביו בשפה העברית, וכן ספרות שנכתבה בעקבות כתביו.

דרך ספריו ותנועתו הגשים פרבהופאדה את חזונו של מורו, בהַקְתיסידְדְהָאנְתַה סַרַסְוַתי, והפך את שאיפת הרוחניות האוניברסלית למציאות קיימת. בעידן בו לא פעם, דת מהווה קרקע פורייה למלחמות ולסכסוך, משנתו של פרבהופאדה והתנועה אשר הקים מוכיחות שאפשר גם אחרת; מציאות המבוססת על השונה והמפריד לא חייבת לנהל את תפישת עולמנו. ניתן גם לשבור מחיצות וחומות, לחרוג מהתבניות ומהשבלונות המוכרות ולמצוא מכנה משותף לכלל האנושות. שְׂרִילַה פרבהופאדה הוא הוכחה לכך.
בבְּהַגַוַד-גִיטָה (18.20) נאמר: "דע כי אותו ידע שבאמצעותו רואים את הטבע הרוחני האחד והבלתי נחלק שבכל ישויות החיים, אף שאלה נחלקות לצורות לאינספור, הינו ידע במידת הטובוּת." כזהו הידע שלימד שְׂרִילַה פרבהופאדה. ידע אשר רואה מעבר לכסות החיצונית, חודר את השוני וההבדלים, ומצליח להעמיק פנימה ולמצוא את הטבע הרוחני, האחד והבלתי נחלק שבכל ישויות החיים.

שְׂרִילַה פרבהופאדה בנה בית בו יכול כל העולם לשכון.